Promy, a inne środki transportu - analiza porównawcza
Stały wzrost międzynarodowych przewozów towarów oraz szybkości przepływu produktów wymusza na firmach spedycyjnych ciągłe poszukiwanie najlepszych środków transportu. Pod uwagę należy brać możliwe tempo realizacji usługi transportowej, bezpieczeństwo i oczywiście spodziewane koszty przewozu. Wielość i różnorodność czynników, wpływających na opłacalność transportu, zmusza spedytorów do drobiazgowego planowania każdej trasy z osobna.
Stały wzrost międzynarodowych przewozów towarów oraz szybkości przepływu produktów wymusza na firmach spedycyjnych ciągłe poszukiwanie najlepszych środków transportu. Pod uwagę należy brać możliwe tempo realizacji usługi transportowej, bezpieczeństwo i oczywiście spodziewane koszty przewozu. Wielość i różnorodność czynników, wpływających na opłacalność transportu, zmusza spedytorów do drobiazgowego planowania każdej trasy z osobna.Różne gałęzie transportu międzynarodowego
Podstawą funkcjonowania międzynarodowych łańcuchów dostaw jest oczywiście sprawny transport towarów. Obecnie do obsługi transportowej towarów wykorzystuje się wszystkie gałęzie transportu, a więc zarówno przewozy drogowe, kolejowe, jak i transport morski oraz lotniczy – zauważa nasz rozmówca z firmy BOTRANS.Niemal połowa wszystkich środków finansowych przeznaczonych na logistykę, przypada właśnie na sam transport. Dlatego tak ważny jest wybór optymalnych rozwiązań w tym zakresie, czyli takich, które pozwolą na ograniczenie ponoszonych kosztów i maksymalizację zysków.
Transport drogowy towarów
Nie ulega wątpliwości, że spośród wszystkich gałęzi, najczęściej wykorzystywany jest właśnie transport drogowy. Do jego zalet należy zaliczyć szybkość i bezpośredniość przewozu towarów o rozmaitych wymaganiach i gabarytach, olbrzymią dostępność różnych środków transportowych i stosunkowo niewielkie ceny. Jednak transport samochodowy ma też swoje ograniczenia, do których należy zaliczyć zależność od infrastruktury drogowej. W przypadku konieczności przewozu towarów za morze, konieczne jest skorzystanie z innych rozwiązań, przy czym transport drogowy pełni tu zwykle rolę dowozowo-odwozową, czyli pomocniczą w transporcie kombinowanym czy intermodalnym.Transport kolejowy towarów
Jest najsłabszą gałęzią transportu ładunków, co wynika przede wszystkim ze małej konkurencyjności względem przewozów samochodowych. Koleją realizowany jest głównie transport ładunków masowych na dalekie odległości, przy czym kolej rzadko zapewnia spedytorom przewóz w relacji bezpośredniej. Dużym problemem jest też poważnie ograniczona dostępność kolei, co wynika z całkowitego uzależnienia od torów, a dodatkowo brak zestandaryzowanych szerokości trakcji w różnych krajach.Transport lotniczy towarów
Przewóz ładunków drogą powietrzną jest najnowszym z dostępnych sposobów transportu towarów na duże odległości. Transport lotniczy pozwala na bardzo szybkie dostarczenie ładunku w nawet najodleglejsze zakątki świata, zdaje się więc bardzo atrakcyjną propozycją dla międzynarodowej wymiany handlowej. Do wyboru samolotu, jako środka transportu ładunków, zniechęcają jednak bardzo duże koszty takiego przedsięwzięcia. W praktyce przewozy powietrzne towarów realizowane są niemal wyłącznie na trasach międzykontynentalnych w przypadku przesyłek pilnych.Transport morski towarów
Szacuje się, że transport morski odpowiada za przewóz około 80% wszystkich towarów w światowym obrocie handlowym, zatem w obsłudze przewozów międzynarodowych zajmuje pierwsze miejsce pod względem ilości transportowanych dóbr. Do zalet tej gałęzi transportu zaliczamy praktycznie nieograniczone możliwości przewozowe, jeśli chodzi o rodzaje grup ładunków. W transporcie morskim wyróżnia się 2 rynki cząstkowe, w zależności od formy eksploatacji jednostek pływających: żeglugę liniową (regularną) i żeglugę trampową (nieregularną). Do najważniejszych cech żeglugi liniowej zaliczamy stałość relacji i terminów kursowania statków oraz brak zależności od jednego załadowcy. Oznacza to, że w transport realizowany żeglugą regularną może obsługiwać jednocześnie wielu różnych załadowców, np. na promie towarowym mogą być zafrachtowane kontenery lub samochody ciężarowe kilku różnych spedytorów. Na przewóz towarów promami cargo obowiązują ceny taryfowe, co dla spedytorów oznacza przejrzysty sposób planowania kosztu transportu. W żegludze trampowej brak jest stałych rozkładów kursowania statków i obowiązują ceny umowne, ustalane każdorazowo dla każdego czarteru. Przewóz najczęściej realizowany jest dla jednego załadowcy, co znacząco wpływa na podwyższenie kosztów. W efekcie przewóz żeglugą trampową jest rozwiązaniem stosowanym wyłącznie dla ładunków masowych transportowanych na bardzo duże odległości (np. rejsy międzykontynentalne).Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana