Artykuł sponsorowany

Profilaktyka raka piersi – USG i mammografia

Profilaktyka raka piersi – USG i mammografia
Rak piersi to najczęstszy w Polsce nowotwór złośliwy u kobiet. To główna przyczyna zgonów pacjentek onkologicznych, na co wpływ w 80% przypadków ma zbyt późna diagnostyka. Czynniki podwyższające ryzyko zachorowania to między innymi rodzinne występowanie raka piersi, wiek, pierwsza miesiączka we wczesnym wieku, czy późny pierwszy poród. Objawy mogą być wyraźne i charakterystyczne, jednak nie zawsze, dlatego bardzo ważna jest odpowiednia profilaktyka.

Samobadanie i objawy

Samobadanie to podstawowy i niezwykle ważny element, który pozwala na wczesne wykrywanie raka piersi. Odbywa się na dwóch etapach, pierwszy z nich to palpacja, czyli badanie dotykowe, drugi - po prostu oglądanie piersi. Każda kobieta powinna wykonywać samobadanie piersi systematycznie, najlepiej 2-3 dni po miesiączce. Kobiety niemiesiączkujące powinny wybrać sobie konkretny dzień w miesiącu i również regularnie się badać. Obserwujemy kształt i wielkość piersi, dokładnie oglądamy brodawki i pieprzyki, sprawdzając, czy nie zmieniają koloru lub nie powiększają się. Szczególnie przyglądamy się otoczce wokół brodawki, która może zmieniać swój kształt. Niepokojące mogą być również wycieki z brodawki. Guzki i zgrubienia w piersiach koniecznie powinny zostać poddane badaniom przez lekarza, na początku lekarza ginekologa-położnika.

Mammografia i USG piersi

Mammografia to nazwa rentgenowskiego badania piersi, obecnie najlepszego i najbardziej skutecznego sposobu wykrywania raka piersi, także w jego wczesnym stadium rozwoju. Pozwala rozpoznać zmiany, których nie da się wyczuć podczas samobadania. Skuteczność takiego badania to blisko 100% - mówi nam dr Anna Kluz-Kowal, ginekolog-położnik z Białegostoku.
USG piersi to metoda obrazowa, przy której używa się ultradźwięków. To uzupełnienie badania mammograficznego. USG wykrywa zmiany łagodne i rakowe. Jest zalecane kobietom w każdym wieku. To metoda bezbolesna i bezpieczna również dla kobiet w ciąży i kobiet karmiących piersią. Profilaktyczne badanie USG zaleca się robić raz do roku. Wskazania do dodatkowych badań to wykryte podczas samobadania zmiany, guzki, zaciągnięcia skóry, czy zmiany wokół brodawek. Najlepiej wykonywać je w pierwszej połowie cyklu miesiączkowego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.