Podstawy terapii behawioralnej dla dzieci z autyzmem
Na czym polega terapia behawioralna u dzieci autystycznych
Idea metody behawioralnej w terapii dzieci z autyzmem opiera się na prostych wnioskach mówiących, iż po pierwsze w przypadku autyzmu można rokować poprawę, a po drugie, że zaburzenie to w rzeczywistości jest zbiorem deficytów rozwojowych. Opierając się na głównej zasadzie behawioryzmu, czyli na teorii uczenia się, terapia behawioralna zakłada, że poprzez konsekwentną i intensywną naukę, dziecko autystyczne może rozwinąć u siebie zachowania deficytowe, a zredukować zachowania niepożądane i dzięki temu stać się bardziej samodzielnym, a także przystosowanym do życia w społeczeństwie. Metoda ta nie opiera się na domysłach, lecz bazuje na widocznych zaburzeniach w zachowaniu dziecka. Wyszkolony terapeuta ocenia te zachowania i określa cele oraz techniki, tworząc indywidualny program terapeutyczny, dostosowany do intensywności zaburzeń u dziecka. Następnie, kierując się zasadą "małych kroków", terapeuta wdraża program opierający się po pierwsze na wzmacnianiu pozytywnych zachowań u dziecka, czyli tych pożądanych, a także wygaszaniu niepożądanych reakcji. W ten sposób dziecko, w odpowiedni sposób chwalone i nagradzane, rozwija zachowania prawidłowe i typowe dla zdrowo rozwijających się rówieśników.Jakie efekty daje terapia behawioralna u dzieci autystycznych
Wczesne rozpoczęcie terapii metodą behawioralną i odpowiednie dopasowanie programu, a także sukcesywna ocena postępów dziecka, prowadzi do uzyskania satysfakcjonujących rezultatów. Podstawowym założeniem terapii behawioralnej jest budowa samodzielności i niezależności dziecka poprzez rozwijanie jego zdolności adaptacyjnych. - tłumaczy ekspert z poradni pedagogicznej Agathum w Częstochowie. - Dzięki tej metodzie dzieci autystyczne przed ukończeniem 3. roku życia nabywają podstawowych umiejętności samoobsługowych, np. potrafią samodzielnie jeść, wykonywać proste polecenia, ale też bawić się zabawkami czy zachowywać kontakt wzrokowy. Istotnym elementem metody behawioralnej jest także nauka prawidłowej mowy, zrozumienia pojęć abstrakcyjnych czy okazywania uczuć. Konsekwentnie realizowany program pozwala na budowanie niezależności u dzieci autystycznych i wspomaga ich rozwój społeczny. Warto zaznaczyć, że wcześnie rozpoczęta praca z dzieckiem da efekty w przyszłości, kiedy można będzie zredukować lub całkowicie zniwelować różnice pomiędzy dzieckiem z autyzmem a jego rówieśnikami.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana