Wybór fotelika dla dziecka a kryterium wzrostu
Wszyscy zmotoryzowani rodzice powinni być świadomi zagrożeń, jakie czekają na ich pociechy w czasie jazdy samochodem. W związku z tym obowiązkowe będzie dla nich dokładne zapoznanie się z aktualnymi przepisami dotyczącymi dziecięcych fotelików, jak również rozeznanie rynku pod kątem najbezpieczniejszych i najbardziej komfortowych rozwiązań.
Nabycie odpowiedniego siedziska nie należy do najłatwiejszych zadań – w ofercie producentów znajduje się bowiem całe mnóstwo modeli. Choć każdy sprzedawany obecnie fotelik musi spełniać określone normy, dostępne konstrukcje dość znacznie się od siebie różnią, co wynika chociażby z odmiennego podejścia mnogich wytwórców. I jakkolwiek cena powie nam sporo o jakości danej propozycji, warto zdobyć należytą wiedzę – uwzględniającą najważniejsze kryteria wyboru – by nasze dziecko w czasie małych i dużych podróży było naprawdę dobrze chronione. Niżej, w artykule jaki przygotowaliśmy z pomocą polskiej marki wózków i fotelików Coletto, postaramy się powiedzieć nieco więcej o tym, w jaki sposób wzrost i waga malucha wpływają na decyzje zakupowe.
Przepisy dotyczące fotelików samochodowych
Dawne ustawodawstwo – respektowane do 15 maja 2015 roku – pozwalało rezygnować z akcesorium będącym przedmiotem naszych rozważań, gdy tylko młody człowiek ukończył dwunasty rok życia. Obecnie, kiedy wiążące są już nowe przepisy o ruchu drogowym, wszystkie dzieci niezależnie od wieku powinny przemieszczać się zapięte w fotelik dopóki nie przekroczą półtora metra wzrostu. Od wszelkich reguł istnieją zwykle pewne odstępstwa – nie inaczej jest tym razem. Kiedy bowiem nasza pociecha nie osiągnąwszy tej wartości, mierząc jednak conajmniej 135 centymetrów i ważąc przy tym więcej niż 36 kilogramów nie zmieści się w żadnym dostępnym siedzisku, dopuszczalne stanie się przewożenie jej na tylnej kanapie z wykorzystaniem standardowego trzypunktowego pasa bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu
Ważne jest abyśmy pamiętali, że to my musimy stać na straży bezpieczeństwa dziecka, tym bardziej, że nieubłagane prawa fizyki i pułapki czyhające na drodze nie znikają w chwili zmiany przepisów na lepsze. Warto więc starać się mimo wszystko dopasować któryś wariant do naszego cięższego niż wspomniane 36 kilogramów kilku-, kilkunastolatka, w razie potrzeby prowadząc poszukiwania na innym rynku. Co ciekawe, czasem da się spotkać modele – zazwyczaj amerykańskiego projektu – certyfikowane aż do wartość 54 kilo.
Dalsze wartościowe informacje
Nie jest tajemnicą, że budowa ciała młodego człowieka różni się znacznie od tego, co możemy spotkać u w pełni rozwiniętej osoby dorosłej. Przede wszystkim delikatniejszy układ kostny jest szczególnie narażony na tragiczne w skutkach deformacje, przed którymi nie uchroni go zwyczajne zapięcie. W miarę jak dziecko rośnie powinniśmy także wymieniać bądź dostosowywać omawiany element wyposażenia samochodu tak, by zbyt małe siedzisko nie zagrażało komfortowi i bezpieczeństwu naszej pociechy. Kiedy tylko przekroczona zostania maksymalna waga deklarowana przez producenta, bądź też czubek głowy zacznie zbliżać się do krańcowej wysokości fotela, całość należy zastąpić czymś większym. Podobnie sprawa przedstawia się w przypadku, gdy pasy stają się zbyt krótkie, uniemożliwiając w ten sposób prawidłowe zapięcie małego pasażera.
Przyjmuje się, że optymalnie w czasie całego dzieciństwa potrzeba aż trzech, czterech fotelików. Choć istnieje niemało tak zwanych grup wagowych, zazwyczaj dobrym wyborem będzie zdecydowanie się najpierw na sprzęt z kategorii 0 (do 10 kilogramów), później natomiast wybranie kategorii 1 (9–18), by następnie pokusić się o zakup fotelika samochodowego drugiej, a w ostateczności trzeciej kategorii, odznaczających się przedziałami odpowiednio: 15–25 i 22–36 kilo. Zaznaczmy jednak, że osoby preferujące iście uniwersalne rozwiązania mogą spokojnie postawić na jeden z modeli oznaczonych symbolem 0-36. Da się je łatwo dostosowywać do potrzeb rozwijającego się malucha, między innymi poprzez odpowiednią zmianę pozycji siedziska.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana