Jak powstają zdrapki?
Z pewnością każdy z nas choć raz w życiu trzymał w ręku zdrapkę. Na zakrytym polu może znajdować się tekst, obrazek, kod kreskowy lub kod QR. Zdrapki wykorzystywane są nie tylko do gier losowych – coraz częściej znajdują zastosowanie jako ciekawa i nietypowa forma reklamy. Jak powstają kupony-zdrapki? Na to pytanie odpowiadamy w niniejszym artykule!
Zdrapki są produktem jednorazowego użytku. Po zdrapaniu wierzchniej warstwy odsłaniają się umieszczone pod spodem informacje – na przykład o wygranej. Tę metodę poligraficzną wykorzystuje się również do kart pre-paid służących do doładowania konta numeru telefonu lub jako zabezpieczenie PIN-u do karty bankomatowej lub kredytowej. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać zdrapki jako ciekawą formę promocji biznesu – na przykład tworząc w ten sposób kupony rabatowe.
Przygotowanie wydruku
Na początku konieczne jest przygotowanie docelowego wydruku, na którym zostanie umieszczona farba, którą będzie można zdrapać. Druk ze zdrapką może mieć dowolny wymiar, a także być wykonany z papieru, tektury lub tworzywa sztucznego. Zazwyczaj każda zdrapka jest niepowtarzalna, a pod spodem znajdują się zmienne dane, zawierające kody alfanumeryczne, informacje tekstowe, obrazki, kody kreskowe lub QR. W zależności od nakładu druk wykonuje się metodą łączoną: offsetową oraz cyfrową, zapewniającą najwyższą jakość wykonania, a także stosunkowo niską cenę pojedynczego egzemplarza. Niskie nakłady drukowane są wyłącznie metodą cyfrową, ponieważ jest to rozwiązanie tańsze.
W celu zabezpieczenia wydruku można zastosować laminowanie lub lakierowanie, błyszczące lub matowe. Nadruk może być natomiast jednostronny lub dwustronny i zawierać dowolne opracowanie graficzne. Wykonywanie zdrapek na wydrukach: od projektu aż po gotowy produkt oferuje między innymi drukarnia Aqrat z Wrocławia.
Nakładanie farby lub lakieru
Na przygotowany wydruk nakłada się farbę lub lakier, która będzie stanowiła element, który będzie można zdrapać. W pierwszej kolejności konieczne jest jednak nałożenie warstwy antyadhezyjnej. Jest to niezbędne, aby lakier lub farba związały się z zadrukowanym elementem, ale nie na stałe – w taki sposób, by można było je łatwo usunąć. Przy podłożach papierowych, szczególnie bardzo chłonnych stosuje się primer. Kiedy wyschnie nakłada się srebrną lub złotą farbę/lakier. Jeśli istnieje taka potrzeba nakłada się ją dwukrotnie. Warstwę do zdrapywania nakłada się techniką suchego offsetu, sitodruku lub termonadruku. Farba jest na tyle gęsta, by niemożliwe było dostrzeżenie danych znajdujących się pod spodem, nawet pod światło. Nadruk można wykonać także z efektem wypukłości.
Ostatnim krokiem, który umożliwia powstanie zdrapki jest jej wysuszenie. Farba lub lakier ulegają stwardnieniu, a tym samym możliwe jest bezproblemowe zdrapanie wierzchniej warstwy. Tak proste, a tak pomysłowe – warto więc wziąć zdrapki pod uwagę, jeśli planujemy nietypowe działania marketingowe. Zdrapki z pewnością zwrócą na siebie większą uwagę niż tradycyjne ulotki lub kupony rabatowe.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana