Czym są księgi handlowe?
Część podatników zobowiązana jest przez przepisy prawne do prowadzenia tak zwanej pełnej księgowości. Pozostali mogą skorzystać z jej uproszczonej wersji. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby jako formę rozliczenia wybrali także księgi handlowe. Korzystanie z rozszerzonej formy księgowości wpływa na przejrzystość w finansach. Na podstawie prowadzonych ksiąg można także prognozować dalsze poczynania firmy.
Czym są księgi handlowe i kto ma obowiązek je prowadzić?
Prowadzenie ksiąg handlowych pozwala na dokładne zestawie wszystkich zdarzeń gospodarczych, które miały miejsce w danej firmie. Zawierają one między innymi informacje o:
- obrotach,
- saldach,
- szczegółach inwentarzu (z podziałem na aktywa i pasywa).
- Do prowadzenia pełnej księgowości zobligowane są przedsiębiorstwa, które przekroczyły roczny limit przychodów ustanowiony na 2 miliony euro. Obowiązek ten nakładany jest również na spółki kapitałowe, komandytowe oraz komandytowo-akcyjne — zauważa specjalista z biura rachunkowego GALANT.
Jak wygląda prowadzenie księgi handlowej?
Zgodnie z ustawą o rachunkowości księgi handlowe powinny składać się z pięciu pozycji, czyli: dziennika, księgi głównej, księgi pomocniczej, zestawień, wykazów składników aktywów oraz pasywów. Zasady ich prowadzenia również określa odpowiednia ustawa. Zgodnie z nią przedsiębiorstwo powinno prowadzić księgi rzetelnie, w sposób odpowiedzialny, a wszystkie zmiany powinny być na bieżąco uzupełnianie. W praktyce oznacza to, że wszystko, co zostało w nich zapisane, powinno zgadzać się ze stanem aktualnym w przedsiębiorstwie. Niedopuszczalne są praktyki wpisywania do ksiąg elementów, którymi spółka w danym momencie nie dysponuje.
Należy pamiętać, że również małe przedsiębiorstwa mogą dobrowolnie zdecydować się na prowadzenie pełnej księgowości. Jednak koszty z tym związane są zazwyczaj znacznie wyższe niż w przypadku prowadzenia rozliczeń w uproszczonej formie.
Prowadzenie ksiąg handlowych – samodzielnie, czy z pomocą ekspertów?
Każdy przedsiębiorca ma możliwość prowadzenia ksiąg handlowych samodzielnie. Jednak w praktyce jest to bardzo rzadkie zjawisko. Bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia łatwo popełnić błąd. Prowadzenie pełnej dokumentacji wymaga przede wszystkim ciągłego aktualizowania wiedzy z zakresu rachunkowości. Warto dodać, że przepisy prawa ulegają ciągłym zmianom, dlatego przedsiębiorca nie miałby czasu, aby nadążyć za nimi i jednocześnie prowadzić biznes.
Najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie zadania prowadzenia ksiąg handlowych profesjonalistom, czyli pracownikom biura rachunkowego. Specjaliści doskonale znają przepisy, a w związku z obsługą wielu klientów z różnych branży, mają także odpowiednie doświadczenie, którego wynikiem jest dokładność. W przypadku ewentualnych pomyłek przy rozliczeniach pracownik biura rachunkowego zdecydowanie szybciej go znajdzie i będzie w stanie podjąć działania, które zminimalizują ewentualne ryzyko konieczności zapłacenia wysokiej kary.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana