Artykuł sponsorowany

Czym są księgi handlowe?

Czym są księgi handlowe?

Część podatników zobowiązana jest przez przepisy prawne do prowadzenia tak zwanej pełnej księgowości. Pozostali mogą skorzystać z jej uproszczonej wersji. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby jako formę rozliczenia wybrali także księgi handlowe. Korzystanie z rozszerzonej formy księgowości wpływa na przejrzystość w finansach. Na podstawie prowadzonych ksiąg można także prognozować dalsze poczynania firmy.

Czym są księgi handlowe i kto ma obowiązek je prowadzić?

Prowadzenie ksiąg handlowych pozwala na dokładne zestawie wszystkich zdarzeń gospodarczych, które miały miejsce w danej firmie. Zawierają one między innymi informacje o:

  • obrotach,
  • saldach,
  • szczegółach inwentarzu (z podziałem na aktywa i pasywa).

- Do prowadzenia pełnej księgowości zobligowane są przedsiębiorstwa, które przekroczyły roczny limit przychodów ustanowiony na 2 miliony euro. Obowiązek ten nakładany jest również na spółki kapitałowe, komandytowe oraz komandytowo-akcyjne — zauważa specjalista z biura rachunkowego GALANT.

Jak wygląda prowadzenie księgi handlowej?

Zgodnie z ustawą o rachunkowości księgi handlowe powinny składać się z pięciu pozycji, czyli: dziennika, księgi głównej, księgi pomocniczej, zestawień, wykazów składników aktywów oraz pasywów. Zasady ich prowadzenia również określa odpowiednia ustawa. Zgodnie z nią przedsiębiorstwo powinno prowadzić księgi rzetelnie, w sposób odpowiedzialny, a wszystkie zmiany powinny być na bieżąco uzupełnianie. W praktyce oznacza to, że wszystko, co zostało w nich zapisane, powinno zgadzać się ze stanem aktualnym w przedsiębiorstwie. Niedopuszczalne są praktyki wpisywania do ksiąg elementów, którymi spółka w danym momencie nie dysponuje.

Należy pamiętać, że również małe przedsiębiorstwa mogą dobrowolnie zdecydować się na prowadzenie pełnej księgowości. Jednak koszty z tym związane są zazwyczaj znacznie wyższe niż w przypadku prowadzenia rozliczeń w uproszczonej formie.

Prowadzenie ksiąg handlowych – samodzielnie, czy z pomocą ekspertów?

Każdy przedsiębiorca ma możliwość prowadzenia ksiąg handlowych samodzielnie. Jednak w praktyce jest to bardzo rzadkie zjawisko. Bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia łatwo popełnić błąd. Prowadzenie pełnej dokumentacji wymaga przede wszystkim ciągłego aktualizowania wiedzy z zakresu rachunkowości. Warto dodać, że przepisy prawa ulegają ciągłym zmianom, dlatego przedsiębiorca nie miałby czasu, aby nadążyć za nimi i jednocześnie prowadzić biznes.

Najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie zadania prowadzenia ksiąg handlowych profesjonalistom, czyli pracownikom biura rachunkowego. Specjaliści doskonale znają przepisy, a w związku z obsługą wielu klientów z różnych branży, mają także odpowiednie doświadczenie, którego wynikiem jest dokładność. W przypadku ewentualnych pomyłek przy rozliczeniach pracownik biura rachunkowego zdecydowanie szybciej go znajdzie i będzie w stanie podjąć działania, które zminimalizują ewentualne ryzyko konieczności zapłacenia wysokiej kary.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.