Artykuł sponsorowany

Co wchodzi w skład kosmetyków wegańskich?

Co wchodzi w skład kosmetyków wegańskich?

Wegańskim stylem interesuje się coraz więcej osób. Dziś weganizm to nie tylko odpowiednia dieta czy unikanie kupowania i noszenia ubrań ze skóry i futra, ale także świadomy, etyczny dobór kosmetyków. Coraz więcej firm decyduje się na produkcję i testowanie swoich produktów bez narażania zwierząt na cierpienie.  Roślinna pielęgnacja jest bardzo dobra dla skóry, włosów i ciała. Co znajduje się w składzie kosmetyków wegańskich?

Czym są wegańskie kosmetyki?

Kosmetyki wegańskie to produkty wytwarzane wyłącznie z naturalnych składników, które nie są pochodzenia zwierzęcego — wszystkie składniki i półprodukty pochodzą z roślin. Co ważne, takie kosmetyki nie są testowane na zwierzętach. Warto zaznaczyć, że kosmetyki wege nie muszą być ekologiczne. Kosmetyki ekologiczne muszą posiadać certyfikat, np. ECOCERT, który potwierdza, że składniki użyte do produkcji kosmetyku pochodzą z plantacji ekologicznych. Opakowania eko kosmetyków są  biodegradowalne. Natomiast kosmetyki wegańskie nie muszą posiadać specjalnego certyfikatu oraz mogą być zapakowane w plastik. Kosmetyki ekologiczne stanowią zatem jedynie część kosmetyków naturalnych.    

Co znajduje się w składzie kosmetyków wegańskich?

W składzie kosmetyków wegańskich znajdziemy m.in. ekstrakty roślinne, które mają wiele korzystnych właściwości i często dodatkowo nadają produktom ładny zapach. Oleje, które mogą być dopuszczone do produktu wege, muszą pochodzić z roślin. Najpopularniejsze oleje wchodzące w skład kosmetyków wegańskich to m.in. jojoba, różany, arganowy, z czarnuszki, pestek winogron czy orzechów makadamia. Odpowiadają za nabłyszczenie, wygładzenie i ochronę włosów oraz zatrzymywanie wody w skórze, dlatego często znajdziemy je w składzie odżywek do włosów i kremów do twarzy.

Wegańskim „nawilżaczem” jest np. aloes, który działa kojąco łagodzi skórę w przypdku poparzeń. W produktach oczyszczających znajdziemy m.in.glinkę. Inne składniki to np. arnika górska, pektyna, algi, krwawnik pospolity czy rumianek.

Składniki, które NIE mogą znaleźć się w produkcie wegańskim to:

  • piżmo,
  • ambra,
  • keratyna,
  • elastyna,
  • kolagen,
  • lanolina,
  • jedwab,
  • witamina A,
  • gliceryna,
  • cywet,
  • wosk pszczeli.

Składniki niewegańskie da się zastąpić roślinnymi alternatywami, które działają tak samo dobrze. Np. keratyna, która w występuje w odżywkach do włosów,  może być zastąpiona proteinami sojowymi lub pszenicznymi. Wegańską alternatywą dla lanoliny może być olej kokosowy czy masło kakaowe. Kolory i zapachy produktów można uzyskać dzięki ekstraktom.

Zalety kosmetyków wegańskich

Po pierwsze, ogromną zaletą roślinnych kosmetyków jest oczywiście to, że nie są testowane na zwierzętach. Nie chodzi tutaj tylko o gotowy kosmetyk, ale też o półprodukty, które wchodzą w jego skład.  Kupowanie i stosowanie kosmetyków wegańskich jest etyczne. Po drugie, wegańskie kosmetyki są bardzo skuteczne pomimo tego, że nie zawierają substancji pozyskiwanych sztucznie. Nie działają drażniąco na cerę, dlatego osoby uczulone na chemiczne składniki zawarte w tradycyjnych kosmetykach mogą sięgnąć po nie bez obaw.  

Specjalistka branży kosmetycznej ze sklepu internetowego Cravvi dodaje:

 „Kosmetyki wegańskie nie zawierają sztucznych składników, w tym barwników, parabenów, silikonów i uczulających substancji zapachowych. Brak substancji chemicznych w kosmetykach przeznaczonych do codziennego stosowania wpływa korzystnie na naszą cerę, włosy i ciało”.

Jak rozpoznać produkt wegański?

Jeszcze kilka lat temu znalezienie wegańskiego  produktu w drogerii było sporym wyzwaniem. Na szczęście w sklepach stacjonarnych i internetowych pojawia się ich coraz więcej. To sprawia, że można wybierać między markami, składami, formułami i zapachami. Jak rozpoznać, że produkt jest wegański, jeśli ktoś nie zna się na składach? Najczęściej na opakowaniu kosmetyku zawierającego wyłącznie składniki pochodzenia roślinnego znajduje się napis „Vegan” lub charakterystyczny skaczący króliczek „Leaping Bunny”. W Polsce istnieje również certyfikat „OK!”, który znajdziemy na bocznej ścianie pudełka, w które zapakowany jest kosmetyk.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.