Skąd się biorą zaburzenia mowy u dzieci?
Błędna anatomia aparatu mowy, problemy natury neurologicznej lub objawy choroby to jedne z najczęstszych przyczyn występowania zaburzeń mowy u dzieci. Problemy z mówieniem mogą się pojawić jednak z wielu powodów. Ich konsekwencją są nie tylko problemy logopedyczne i zdrowotne, ale także obniżona samoocena i trudności w nawiązywaniu nowych znajomości. Podpowiadamy, co powoduje zaburzenia mowy u dzieci oraz w jaki sposób można je minimalizować.
Przyczyny zaburzeń mowy
W związku z tym, że przyczyn występowania problemów u dzieci jest wiele, należy zwrócić szczególną uwagę na rozwój dziecka, jego reakcję na bodźce oraz próby mówienia. Jedną z najczęściej występujących wad anatomicznych jamy ustnej jest zbyt krótkie wędzidełko języka, które warto sprawdzić już w wieku niemowlęcym. Zbyt krótkie wędzidełko utrudnia nie tylko ssanie piersi matki, a co za tym idzie połykanie pokarmu, ale także blokuje ruch języka, co w konsekwencji wpływa później na wymawianie głosek.
Jak podkreśla ekspert reprezentujący sklep z pomocami logopedycznymi i pedagogicznymi Komlogo: Budowę i sprawność aparatu artykulacyjnego, a także wrażliwość słuchową dziecka może sprawdzić logopeda. Jest to specjalista, który może pomóc określić także prawidłowości odruchów dziecka, związanych z przyjmowaniem jedzenia.
Rodzic, który zauważył, że dziecko nie reaguje na dźwięki grających zabawek, także powinien zgłosić się do logopedy. Przeprowadzony przez niego wywiad, dotyczący przebiegu ciąży i porodu, a także późniejszego zachowania dziecka może wyjaśnić rodzicom, skąd wynikają nieprawidłowości w rozwoju mowy.
Jeśli motoryka aparatu artykulacyjnego i słuch dziecka okażą się prawidłowe, o pomoc proszony jest psycholog, który określa rozwój psychoruchowy.
Pomoc w likwidowaniu problemów z mówieniem
W zmniejszaniu intensywności problemów z mówieniem u dzieci może pomóc zastosowanie ćwiczeń aparatu artykulacyjnego. Może występować w formie gryzienia twardych owoców, cmokania lub naśladowanie odgłosów.
Pomocne mogą być logopedyczne zestawy, książki lub gry planszowe przeznaczone dla dzieci z zaburzeniami mowy, takimi jak jąkanie, wady wymowy lub afazja. Zamieszczone tam ćwiczenia mają za zadanie rozwijać kompetencje językowe dzieci, poprawiać ich rozumienie i produkcję mowy.
Bardzo ważnym aspektem w zmniejszaniu prawdopodobieństwa wystąpienia zaburzeń mowy i ich leczeniu jest także ruch, ponieważ rozwój psychoruchowy dziecka wpływa na rozwój jego mowy.
Dzieci, u których można zauważyć zaburzenia mowy, są często także mniej sprawne fizycznie niż ich rówieśnicy. Do prawidłowego rozwoju dziecka niezbędne jest pozwolenie na wspinanie się, chodzenie po krawężnikach, bieganie i robienie fikołków.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana