Czy przedszkole faktycznie przygotowuje dziecko do edukacji w szkole?
Kiedy posyłasz swoje dziecko do przedszkola, otwierasz przed nim drzwi do świata edukacji. Być może targają Tobą wątpliwości, czy pobyt w placówce wspomoże rozwój malucha? A może lepiej, by został w domu? Przecież babcia lub niania mogą się z nim uczyć i bawić. Wiadomo, że chcesz jak najlepiej dla syna czy córki. Weź głęboki oddech i przemyśl sprawę.
Rozwój umiejętności sensomotorycznych i intelektualnych
Co powinno umieć dziecko w wieku przedszkolnym? Ważne są umiejętności ruchowe, manualne i intelektualne. Dlatego dobrym pomysłem jest nauka języka obcego. Pobudza zdolności do konceptualizacji, rozwija pamięć i oswaja z faktem różnorodności świata. Nagle okazuje się, że mowa, zwyczaje, a nawet ubiór mogą wyglądać inaczej niż to, do czego dziecko jest przyzwyczajone.
Jednak w wieku przedszkolnym najistotniejsze jest wspieranie rozwojowego potencjału dziecka. Nie chodzi o konkretną umiejętność (czytanie, liczenie, śpiewanie), lecz o podstawę potrzebną do zdobywania tych umiejętności. Ważne jest to, by maluch dobrze czuł się we własnym ciele, miał odwagę do poznawania świata zewnętrznego i radził sobie z przeżywanymi emocjami, np. ze złością.
Dlatego warto posłać dziecko do placówki, np. niepublicznego przedszkola Poznańskie Maludy, gdzie odpowiednio wykwalifikowana kadra oraz starannie ułożony program zajęć umożliwi maluchowi zdobycie umiejętności potrzebnych w późniejszej edukacji.
Rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych
Przedszkole daje dziecku możliwość przebywania w grupie rówieśniczej. To istotny element rozwoju, a zaniedbanie go przynosi fatalne skutki, jeśli chodzi o późniejsze funkcjonowanie w szkole, na studiach i w pracy. Tak, to właśnie na pierwszym etapie edukacji zaczyna się ćwiczenie ważnych umiejętności społecznych, a dzieje się to w odpowiednio dobranych grupach i podczas zróżnicowanych zajęć przedszkolnych.
Grupa rówieśnicza pozwala maluchowi dojrzewać emocjonalnie: jest miejscem pierwszych przyjaźni, wspólnych zabaw i śmiechu, ale także przestrzenią frustracji, konfliktów i konieczności poradzenia sobie bez mamy i taty. To są ważne przeżycia, a dziecko potrzebuje nauczyć się, w jaki sposób sobie z nimi radzić.
Oczywiście nad tym procesem musi czuwać wykwalifikowana kadra, która potrafi przyjść z pomocą i interwencją. Dlatego na pytanie: Czy przedszkole ma sens?, odpowiedź brzmi: tak. Bez przedszkolnego doświadczenia, dziecku trudniej jest podjąć edukację szkolną, ale przede wszystkim trudniej mu otworzyć się na świat i innych ludzi oraz zaufać własnym zdolnościom.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana