Artykuł sponsorowany

Audyt fotowoltaiczny. Co to takiego?

Audyt fotowoltaiczny. Co to takiego?

Instalacje fotowoltaiczne od dawna już są coraz chętniej stosowane w naszym kraju. Dzięki nim można po prostu osiągnąć duże oszczędności wynikające z ograniczenia kosztów wykorzystywanej w swoim gospodarstwie domowym lub w prowadzonej przez siebie firmie energii elektrycznej. Żeby jednak finansowana przez nas inwestycja w fotowoltaikę naprawdę była w pełni opłacalna, konieczne jest najpierw przeprowadzenie tzw. audytu fotowoltaicznego, który pozwoli na określenie, jaka moc samej instalacji fotowoltaicznej pozwoli na całkowite pokrycie zapotrzebowania danego budynku na energię elektryczną i czy w ogóle taka inwestycja w danych warunkach będzie naprawdę opłacalna. Z jakich elementów składa się audyt fotowoltaiczny?

Wywiad z klientem najważniejszym elementem audytu fotowoltaicznego

Najważniejszym elementem przeprowadzanego audytu fotowoltaicznego jest zawsze wywiad z inwestorem, czyli z klientem, który decyduje się na montaż instalacji fotowoltaicznej i umożliwienie sobie dzięki temu możliwości produkowania własnej energii elektrycznej. Wywiad z klientem daje firmie, która zajmie się zaprojektowaniem oraz montażem fotowoltaiki niezbędne informacje dotyczące samego obiektu, oraz tego jak dużo energii elektrycznej jest potrzebne w danym obiekcie, żeby w pełni spełnić zapotrzebowanie klienta. Dzięki temu możliwy jest dobór optymalnej instalacji fotowoltaicznej. W trakcie spotkania z klientem dokładnie analizuje się rachunki za prąd, jakie klient otrzymał w ciągu ostatniego roku. W tym momencie brane jest także pod uwagę to, czy w ciągu najbliższego czasu nastąpi widoczne zwiększenie lub zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną, np. w wyniku planowanej zmiany sposobu ogrzewania lub rozpoczęcie korzystania z urządzeń, które na co dzień będą zużywały dużo energii, np. systemów klimatyzacji.

Dobór odpowiedniego miejsca umieszczenia instalacji fotowoltaicznej

Drugim elementem audytu fotowoltaicznego jest sprawdzenie możliwości instalacji paneli fotowoltaicznych. Trzeba pamiętać o tym, że miejsce, w którym zostaną umieszczone panele będzie miało bardzo duży wpływ na sprawność całego systemu, czyli na ilość produkowanej przez instalację energii elektrycznej. Istotne więc będzie to, jaki kształt ma dach, w jakim kierunku można na nim ewentualnie zamontować panele oraz jaki będzie możliwy kąt nachylenia paneli. W niektórych przypadkach, jeżeli nie ma możliwości umieszczenia paneli w optymalnym miejscu na dachu paneli, bierze się pod uwagę możliwość umieszczenia ich na powierzchni gruntu. Jeżeli jednak panele będą miały być instalowane na dachu, wtedy ważne będzie również to, jaki jest na nim zastosowany rodzaj pokrycia dachowego, ponieważ od niego będzie zależał dobór odpowiedniego systemu montażowego.

Analiza zacienienia

Podczas audytu fotowoltaicznego przeprowadza się także analizę zacienienia.

Jak tłumaczy nasz rozmówca, specjalista z firmy piTERN, która jest jednym  z najbardziej cenionych w Polsce dostawców fotowoltaiki: To jak duże jest zacienienie na danej posesji i na danym dachu może mieć bardzo duże znaczenie dla sprawności i wydajności całego systemu. Nawet minimalne zacienienie modułów w panelach fotowoltaicznych może bowiem mieć negatywny wpływ na sprawność całej instalacji i sprawiać, że znacznie zmniejszy się ilość produkowanej energii elektrycznej.

Obliczenie ilości generowanej energii i analiza ekonomiczna

Wszystkie wskazane wyżej elementy pozwalają specjaliście na dokładne oszacowanie, ile energii elektrycznej będzie można stworzyć z wykorzystaniem paneli słonecznych o danej mocy. Wiedząc to można stworzyć dokładną analizę ekonomiczną całej inwestycji, oszacować koszty montażu instalacji fotowoltaicznej, która pozwoli spełnić zapotrzebowanie na energię elektryczną oraz sprawdzić, jak szybko i jak duże będą potencjalne zyski płynące z takiej inwestycji.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.