Charakterystyka opon wielkogabarytowych
Osobowe prawie jak ciężarowe
W praktyce opony wielkogabarytowe pod względem budowy przypominają opony ciężarowe. Różni je jednak ilość i rodzaj zastosowanych materiałów. Podstawową różnicą jest karkas radialny. W oponach wielkogabarytowych posiada wysoko podniesione przewinięcie. W miejscu styki opony z nawierzchnią znajduje się opasanie stalowe (4-6 warstw). Różni się ono w zależności od rozmiary opony średnicą linek. Opony wielkogabarytowe mają przy tym takie same właściwości jak opony diagonalne innego rodzaju. W oponach tego typu parzysta ilość warstw kodu nylonowego ułożona jest pod odpowiednim kątem. Wytrzymałość karkasu określana jest ilością płócien PR.Jakie są rodzaje opon wielkogabarytowych?
Opony wielkogabarytowe można podzielić z uwagi na ich zastosowanie. Opony do wozideł przegubowych umożliwiają na przykład dotarcie w dowolne miejsce, niezależnie od aktualnych warunków pogodowych i terenowych. Opony do wozideł sztywnoramowych stosowane są w przypadku wozideł o znacznej ładowności. W ten sposób zwiększana jest ich wydajność. Redukowane są też koszty wydobycia. Ponadto wyróżnia się jeszcze opony do dźwigów i opony do wózków kontenerowych. Te ostatnie stosowane są pojazdach przeznaczonych do transportu i rozładunku.Jak się montuje opony wielkogabarytowe?
Opony wielkogabarytowe montowane są na felgach trzy lub pięcioczęściowych. Do ich zmiany potrzebny jest zawsze odpowiedni zestaw montażowy. Pojazd należy podnieść na podnośniku, a następnie zabezpieczyć podstawową osią. Czynności serwisowe wszelkiego rodzaju muszą odbywać się przy tym na zabezpieczonej podstawami maszynie budowlanej. Podczas spuszczania powietrza z opon wielkogabarytowych trzeba wykorzystać płyn demontażowy, a następnie uwolnić stopkę opony i zdemontować felgę. Przy montażu z kolei, oponę powinno się umieścić na czystej feldze, posmarowanej wcześniej specjalną pastą. W czasie montaży można posiłkować się zestawem montażowym, tak aby docisnąć zewnętrzną stopkę na odpowiednią głębokość. Musi się bowiem znaleźć miejsce jeszcze na o-ring, pierścień ryglujący i klin zabezpieczający. Jak więc widać, naprawa takich opon nie jest taka prosta, dlatego też lepiej powierzyć to specjalistycznym serwisom – takim jak na przykład Kuliszewski Wulkanizacja w Prudniku. Zagwarantuje to nam profesjonalną obsługę i pewny efekt, a co za tym idzie – nasze całkowite bezpieczeństwo.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana