W miejscach, gdzie potrzebny jest rozdział energii elektrycznej, znaleźć można rozdzielnicę elektroenergetyczną. W skrócie jest to zbiór urządzeń elektroenergetycznych, umieszczonych we wspólnej obudowie, który składa się z różnych elementów. Rozdzielnice stosowane są także na okrętach, ponieważ szybki rozwój systemów elektroenergetycznych wymaga na nich sprawnego zasilania. Oto kilka nowoczesnych rozwiązań, jakie stosuje się w obszarze rozdzielnic okrętowych.
Rozdzielnice okrętowe niskiego napięcia
W przypadku
rozdzielnic okrętowych niskiego napięcia istnieje kilka nowoczesnych rozwiązań:
- modułowy system rozdzielnic ELMOR RNG,
- rozdzielnice główne Kongsberg K-Power,
- system LLC – Wärtsilä Low Loss Concept.
Niskonapięciowym urządzeniom rozdzielczo-sterowniczym stawiane są wysokie wymagania, wśród których można wymienić: niezawodność działania, bezpieczeństwo i funkcjonalność obsługi, przejrzystość układu elektrycznego czy łatwość wprowadzania zmian w wyposażeniu. Aby im sprostać, opracowano kompleksowe rozwiązanie konstrukcyjno-montażowe, jakim jest modułowy
system rozdzielnic ELMOR RNG, którego istotą jest unifikacja. Umożliwia on m.in. możliwość stacjonarnej, wtykowej i wysuwnej zabudowy wyposażenia oraz możliwość wewnętrznego podziału za pomocą przegród i osłon ochronnych, a także łatwy dostęp do aparatury.
Rozdzielnice K-Power firmy Kongsberg to z kolei kompaktowe centrum dystrybucji energii. Spełniają one specyficzne warunki środowiskowe jednostek handlowych, a ich główną zaletą są zintegrowane inteligentne motorstartery, zapewniające pełną kontrolę obsługiwanych urządzeń, ich ochronę i monitorowanie oraz funkcje trybu zdalnego. Zastosowanie rozdzielnic K-Power to również mniejsze koszty, wynikające z mniejszej ilości okablowania. Ostatnie z wymienionych rozwiązań to
System LLC, opatentowany przez firmę Wärtsilä i opracowany z myślą o napędach elektrycznych, hybrydowych, a także alternatywnych sposobach produkcji energii oraz oszczędności paliwa. Powstał on głównie po to, aby wyeliminować lub zredukować liczbę transformatorów zasilających na rzecz przetwornic częstotliwości. Oparty jest na rozwiązaniu z transformatorem, który przesuwa fazę o 30 stopni, zapewniając niezbędną eliminację prądów harmonicznych, generowanych przez mostki prostownicze falownika.
Rozdzielnice okrętowe średniego napięcia
Rozdzielnice okrętowe średniego napięcia mogą mieć
konstrukcję modułową lub
kompaktową. Pierwsze z nich są składane z jednakowych członów montażowych, które zawierają pola o różnym przeznaczeniu, np. liniowe (wyposażone w trójpozycyjny rozłącznik), transformatorowe, kablowe czy pomiarowe z przekładnikami prądowymi i napięciowymi. Modułowa konstrukcja pozwala zestawić poszczególne pola w miejscu instalacji rozdzielnicy, redukując ingerencję w ich wewnętrzne wyposażenie. Ponadto, mogą być dowolnie konfigurowane z niezależnych modułów, do których łączenia służą specjalne elementy o różnych konstrukcjach.
Współczesne rozdzielnice okrętowe średniego napięcia cechują się wysoką niezawodnością i długim okresem eksploatacji bez zabiegów konserwacyjnych. Poza tym są odporne na wpływy środowiskowe i łuk elektryczny. Wyposażone są w nowoczesną aparaturę łączeniową i umożliwiają zdalną kontrolę i sterowanie za pomocą interfejsów komunikacyjnych – wymienia specjalista z firmy
El-Connect, świadczącej usługi w zakresie projektowania oraz prefabrykacji szaf sterowniczych i rozdzielnic elektrycznych niskiego napięcia.