Artykuł sponsorowany

Co oznacza słowo „prosument” w odniesieniu do fotowoltaiki?

Co oznacza słowo „prosument” w odniesieniu do fotowoltaiki?

Prosument to uczestnik procesu prosumpcji, czyli taki konsument, który samodzielnie wytwarza produkt lub usługę w celu wykorzystania go we własnym zakresie. Koncepcja prosumpcji została sformułowana po raz pierwszy w 1972 roku przez Kanadyjczyków Marshalla McLuhana i Barringtona Nevitta, którzy postawili tezę, że dzięki rozwojowi technologii elektrycznych konsumenci mogą być coraz częściej równocześnie producentami.

Prosument w kontekście ochrony środowiska

Obecnie terminów „prosument” i „prosumpcja” najczęściej używa się w kontekście ochrony środowiska. W takim rozumieniu prosument wytwarza energię elektryczną z wykorzystaniem należących do niego systemów odnawialnych źródeł energii, a więc np. instalacji fotowoltaicznej. Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii definiuje prosumenta energii odnawialnej jako odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 443 i 1486).

Instalacje fotowoltaiczne i prosumpcja w praktyce

W sytuacji, gdy instalacja produkuje więcej energii, niż właściciel jest w stanie zużyć, nadwyżki odsyłane są do ogólnej sieci energetycznej. Prosument może odkupić energię na preferencyjnych warunkach, gdy wydajność instalacji PV spadnie, czyli najczęściej zimą. Z ustawowej definicji wynika, że obecnie prosumentem może być zarówno osoba prywatna, która produkuje prąd za pomocą mikroinstalacji fotowoltaicznej, jak i przedsiębiorca, pod warunkiem, że moc instalacji nie przekracza 50 kW. Właśnie dlatego w ostatnim czasie wzrosło zainteresowanie przedsiębiorców ofertą dostawców instalacji fotowoltaicznych takich jak firma Green House Systems.

Za każdą przesłaną do sieci energetycznej 1 kWh prosument może odebrać 0,8 kW w przypadku instalacji o mocy do 10 kW lub 0,7 kWh w przypadku instalacji o mocy od 10 do 50 kW. Chociaż bycie prosumentem nie daje jeszcze możliwości całkowitego uniezależnienia się od zewnętrznego dostawcy prądu, pozwala uzyskać bardzo szybki zwrot z inwestycji w fotowoltaikę. Nie mniej ważny jest oczywiście wkład prosumentów w aktywną ochronę środowiska przez korzystanie z odnawialnych źródeł energii.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.