Co warto wiedzieć o spedycji międzynarodowej?
Czym jest spedycja międzynarodowa?
W istocie rzeczy pojęcie „spedycja międzynarodowa” w świetle tego, co powiedzieliśmy we wstępie, przestaje być jakimś szczególnym wyróżnikiem. Dzisiaj wszelkie rozróżnienia między spedycją krajową a międzynarodową zacierają się, co stało się szczególnie widoczne po otwarciu granic w Unii Europejskiej, lecz co także obserwowane jest w skali ogólnoświatowej. Niemniej spedycja międzynarodowa, o czym przekonują nas pracownicy firmy NET-CARGO z Gdyni, to byt jak najbardziej realny, mimo iż na ogół duże firmy spedycyjne są w takim samym stopniu aktywne na rynkach krajowych, jak i zagranicznych. Tak więc wiedząc, czym jest spedycja, możemy przyjąć, że spedycja międzynarodowa to działalność polegająca na organizowaniu przewozu towarów pomiędzy poszczególnymi krajami, a także pomiędzy kontynentami. Zatem firmy trudniące się tym rodzajem spedycji będą pośredniczyły pomiędzy eksporterami i importerami towarów a firmami transportowymi.Szczególne wyzwania dla spedytorów w spedycji międzynarodowej
Spedytor, chcąc mieć pewność, że dostarczany towar będzie w trakcie jego przewożenia bezpieczny i trafi w odpowiednie ręce, musi zadbać o to, aby dokumentacja związana z procesem transportu była kompletna i dokładna. Znacznie więcej problemów z tym związanych występuje w spedycji międzynarodowej; mamy tutaj do czynienia ze znacznie większą liczbą różnego rodzaju formalności oraz ze znacznym stopniem skomplikowania samego procesu transportowego; już różne środki transportu będą wymagały różnych dokumentów. Zatem jakie dokumenty będą potrzebne dla wywiezienia towaru z kraju lub jego przywiezienia z zagranicy? Podstawowym dokumentem będzie tutaj zlecenie spedycyjne wystawione przez eksportera lub importera; zlecenie ma specjalny numer identyfikacyjny, który później będzie się pojawiał na wszystkich innych dokumentach wiążących się z przesyłką. Po zapewnieniu właściwego środka transportu zostają sporządzone: instrukcja wysyłkowa, międzynarodowy list przewozowy oraz specyfikacja towarowa. W kolejnym etapie gromadzi się wszelkie dokumenty konieczne do odprawy celnej, w tym formularz SAD (Jednolity Dokument Administracyjny). Dodajmy do tego jeszcze, że w zależności od wybranego środka transportu mogą być również potrzebne:- nota bukingowa, umowa czarterowa lub tak zwany konosament w przypadku transportu morskiego
- karnet TIR w przypadku międzynarodowego transportu drogowego
- międzynarodowy lotniczy list przewozowy AWB albo list lotniczy HAWB w przypadku transportu powietrznego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana