Artykuł sponsorowany

Czym się zajmuje neurologopeda?

Czym się zajmuje neurologopeda?

W społeczeństwie utarło się przeświadczenie, że jedynym specjalistą zajmującym się diagnozowaniem oraz terapią zaburzeń mowy są logopedzi. Oprócz nich kwestiami związanymi z prawidłowym rozwojem mowy zajmują się jednak także neurologopedzi. Kim oni wobec tego są, jaka jest różnica między neurologopedą a logopedą i kiedy warto skorzystać z ich pomocy?

Kim jest neurologopeda?

Aby wyjaśnić kim jest neurologopeda, warto zacząć od zdefiniowania dziedziny medycyny jaką jest sama neurologopedia. Jest to wobec tego nauka badająca wszelkiego rodzaju zaburzenia mowy i wady wymowy zarówno u dorosłych, jak i dzieci, które występują w wyniku uszkodzeń mózgu. W związku z tym neurologopeda dziecięcy, a także współpracujący z dorosłymi zna doskonale budowę mózgu oraz zachodzące w nim procesy, od których uzależnione są zaburzenia oraz wady wymowy. 

Co różni logopedę od neurologopedy?

Choć każdy neurologopeda jest logopedą, co wynika z wykształcenia, jakie musi on zdobyć, aby wykonywać ten zawód, zasada ta nie obowiązuje jednak w drugą stronę. Neurologopedzi w diagnozowaniu przyczyn występowania wad i zaburzeń bazują przede wszystkim na badaniach mózgu, choć nie pomijają także tych dotyczących aparatu mowy. Z tego względu można więc określić, że od logopedów różni ich głównie szersze spektrum udzielanej pomocy. 

Kiedy warto odwiedzić neurologopedę?

Wizyta u neurologopedy może okazać się potrzebna już w pierwszych miesiącach życia dziecka, kiedy to występują u niego problemy z karmieniem, a w szczególności z odruchem ssania oraz krztuszenie się podczas jedzenia. Aby w takim przypadku skorzystać z pomocy tego typu specjalisty, którą oferują między innymi poradnia psychologiczna Meritum w Sosnowcu, nie trzeba mieć natomiast skierowania. Dodatkowo z neurologopedą dziecięcym warto także skonsultować takie problemy jak:

  • brak gaworzenia przez dziecko w wieku powyżej 6 miesiąca życia, 

  • nadwrażliwość jamy ustnej u dziecka, objawiająca się m.in. niechęcią do gryzienia twardych pokarmów.

  • oddychanie przez usta, niezależnie od pory dnia oraz pomimo zachowania drożności nosa,

  • nadmierne ślinienie się dziecka,

  • jąkanie się, 

  • brak reakcji na swoje imię, zwłaszcza jeśli dziecko ukończyło już 1 rok życia, 

  • brak posługiwania się prostymi zdaniami przez dziecko w wieku powyżej 2 lat.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.