Artykuł sponsorowany

Etapy rozwoju mowy dziecka

Etapy rozwoju mowy dziecka
Dbanie o prawidłowy rozwój dziecka i jego wychowanie jest podstawowym obowiązkiem każdego rodzica. Chcemy, aby nasza pociecha zdrowo rosła i każdego dnia nabywała nowe umiejętności. Obserwujemy ją, ale nie zawsze wiemy, czy wszystko przebiega prawidłowo. Dlatego powinniśmy poznać etapy rozwoju mowy dziecka, aby umiejętnie kierować jego rozwojem i we właściwy sposób reagować, jeśli zajdzie taka potrzeba.

I etap – okres melodii

Pierwszym etapem rozwoju mowy dziecka jest okres melodii. Rozpoczyna się wraz z pierwszym krzykiem dziecka po jego urodzeniu i trwa do pierwszego roku życia. Przez pierwszych kilka miesięcy to podstawowy sposób komunikowania się niemowlęcia ze światem. Z biegiem czasu mama i tata uczą się rozpoznawać potrzeby dziecka po rodzaju krzyku. Wiedzą, kiedy maluch jest głodny, kiedy ma mokrą pieluszkę, a kiedy coś mu dolega.
W drugim, trzecim miesiącu dziecko głuży. Głużenie jest wydawaniem specyficznych dźwięków o przypadkowym miejscu artykulacji, typu: „gli”, „kli”, „bli”, „gla” itp. Początkowo mają charakter samorzutny, później pojawiają się na widok znajomej osoby. Oznaczają dobry nastrój. Około szóstego miesiąca maluch zaczyna gaworzyć, powtarzając zasłyszane z otoczenia dźwięki. Dziecko powtarza sylaby, prycha i parska, co daje mu dużo radości i dostarcza nowych wrażeń słuchowych. Powoli uczy się, że właściwe ułożenie narządów mowy powoduje wydanie określonych dźwięków.
Około dziesiątego miesiąca życia dziecko wydaje z siebie echolalie. Powtarza własne i zasłyszane słowa. Zaczyna kojarzyć powtarzane dźwięki ze wskazywaniem osoby lub przedmiotu i ze zrozumieniem wypowiada pierwsze słowa, takie jak „mama”, „tata”, „lala”, baba”. Wypowiada samogłoski i spółgłoski, coraz lepiej doskonaląc swoje umiejętności.

II etap – okres wyrazu

Okres drugiego roku życia jest okresem wyrazu. Dziecko intensywnie poznaje świat, nazywa otaczające go przedmioty i odkrywa ich cechy. Rozumie coraz więcej słów, wyrażeń i zdań – znacznie więcej, niż samo jest w stanie wypowiedzieć. Jest na to fachowe określenie – to tzw. „ słownik bierny”. Dziecko doskonali artykulację samogłosek i spółgłosek: : m., p, b, m., t, d, n, k, ś, ć, zaczyna wymawiać „ź” i „dź”. Inne zastępuje łatwiejszymi głoskami, o zbliżonym miejscu artykulacji.
W tym okresie dziecko często upraszcza wyrazy, określając przedmioty pierwszą albo ostatnią sylabą. Zamiast „miś” może mówić „mi”, zamiast „kwiaty” – „katy”.

III etap – okres zdań

Między drugim a trzecim rokiem życia zaczyna się okres zdań. Początkowo maluch buduje proste zdania, składające się z dwóch, trzech wyrazów. Z czasem zaczyna tworzyć coraz dłuższe wypowiedzi, dochodzące do czterech, pięciu wyrazów.
Dziecko w tym etapie wypowiada prawidłowo spółgłoski: p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, l oraz samogłoski ustne: a, o, u, e, y, i, a. Zdarza mu się dobrze artykułować nosowe: ą i ę. Pod koniec tego okresu wypowiada także głoski: s, z, c, dz, które wcześniej zastępowało głoskami: ś, ź, ć, dź. Mowa staje się coraz bardziej zrozumiała – dodaje nasz ekspert z Instytutu Wspierania Rozwoju Plusik Minusik.

IV etap – okres swoistej mowy dziecięcej

Okres przedszkolny, między trzecim a siódmym rokiem życia, nazywany jest etapem swoistej mowy dziecięcej. Dziecko nieustannie wzbogaca zasób słów i poprawia umiejętność budowania złożonych zdań. Cały czas rozwija też aparat mowy.
Trzyletni przedszkolak powinien prawidłowo wymawiać samogłoski ustne i nosowe oraz spółgłoski: p, b, m, f, w, ś, ź, ć, dź, ń, k, g, h, t, d, n, l, ł, j. Zaczyna wymawiać głoski: s, z, c, dz, ale cały czas może:
  • opuszczać sylaby początkowe lub końcowe,
  • przestawiać głoski,
  • tworzyć nowe wyrazy przez łączenie dwóch słów,
  • tworzyć nowe wyrazy na podstawie ich funkcji.
Czterolatek powinien prawidłowo wymawiać głoski: s, z, c, dz, a u cztero-pięciolatka pojawia się także głoska „r” (nie zawsze). Głoski: sz, ź, cz, dż często zastępuje łatwiejszymi w wymowie: s, z, c, dz.
Pięciolatka można już dobrze zrozumieć. Głoski: sz, ż, cz, dż może czasem zastępować głoskami: z, z, c, dz, ale zdarza się to coraz rzadziej. Głoska „r” jest wymawiana prawidłowo, często dopiero się pojawia. Jeśli dziecko nie wymawia prawidłowo trudniejszych głosek, warto zacząć ćwiczenia artykulacyjne, które pomogą mu we właściwym rozwoju mowy.
Dziecko sześcioletnie powinno prawidłowo wymawiać wszystkie głoski i mieć opanowaną technikę mówienia. Jeśli zauważamy jakieś problemy, należy skontaktować się z logopedą, który wprowadzi właściwe działania i pomoże dziecku ćwiczyć aparat mowy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.