Artykuł sponsorowany

Jak powstają zdrapki?

Jak powstają zdrapki?

Z pewnością każdy z nas choć raz w życiu trzymał w ręku zdrapkę. Na zakrytym polu może znajdować się tekst, obrazek, kod kreskowy lub kod QR. Zdrapki wykorzystywane są nie tylko do gier losowych – coraz częściej znajdują zastosowanie jako ciekawa i nietypowa forma reklamy. Jak powstają kupony-zdrapki? Na to pytanie odpowiadamy w niniejszym artykule!

Zdrapki są produktem jednorazowego użytku. Po zdrapaniu wierzchniej warstwy odsłaniają się umieszczone pod spodem informacje – na przykład o wygranej. Tę metodę poligraficzną wykorzystuje się również do kart pre-paid służących do doładowania konta numeru telefonu lub jako zabezpieczenie PIN-u do karty bankomatowej lub kredytowej. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać zdrapki jako ciekawą formę promocji biznesu – na przykład tworząc w ten sposób kupony rabatowe.

Przygotowanie wydruku

Na początku konieczne jest przygotowanie docelowego wydruku, na którym zostanie umieszczona farba, którą będzie można zdrapać. Druk ze zdrapką może mieć dowolny wymiar, a także być wykonany z papieru, tektury lub tworzywa sztucznego. Zazwyczaj każda zdrapka jest niepowtarzalna, a pod spodem znajdują się zmienne dane, zawierające kody alfanumeryczne, informacje tekstowe, obrazki, kody kreskowe lub QR. W zależności od nakładu druk wykonuje się metodą łączoną: offsetową oraz cyfrową, zapewniającą najwyższą jakość wykonania, a także stosunkowo niską cenę pojedynczego egzemplarza. Niskie nakłady drukowane są wyłącznie metodą cyfrową, ponieważ jest to rozwiązanie tańsze.

W celu zabezpieczenia wydruku można zastosować laminowanie lub lakierowanie, błyszczące lub matowe. Nadruk może być natomiast jednostronny lub dwustronny i zawierać dowolne opracowanie graficzne. Wykonywanie zdrapek na wydrukach: od projektu aż po gotowy produkt oferuje między innymi drukarnia Aqrat z Wrocławia.

Nakładanie farby lub lakieru

Na przygotowany wydruk nakłada się farbę lub lakier, która będzie stanowiła element, który będzie można zdrapać. W pierwszej kolejności konieczne jest jednak nałożenie warstwy antyadhezyjnej. Jest to niezbędne, aby lakier lub farba związały się z zadrukowanym elementem, ale nie na stałe – w taki sposób, by można było je łatwo usunąć. Przy podłożach papierowych, szczególnie bardzo chłonnych stosuje się primer. Kiedy wyschnie nakłada się srebrną lub złotą farbę/lakier. Jeśli istnieje taka potrzeba nakłada się ją dwukrotnie. Warstwę do zdrapywania nakłada się techniką suchego offsetu, sitodruku lub termonadruku. Farba jest na tyle gęsta, by niemożliwe było dostrzeżenie danych znajdujących się pod spodem, nawet pod światło. Nadruk można wykonać także z efektem wypukłości.

Ostatnim krokiem, który umożliwia powstanie zdrapki jest jej wysuszenie. Farba lub lakier ulegają stwardnieniu, a tym samym możliwe jest bezproblemowe zdrapanie wierzchniej warstwy. Tak proste, a tak pomysłowe – warto więc wziąć zdrapki pod uwagę, jeśli planujemy nietypowe działania marketingowe. Zdrapki z pewnością zwrócą na siebie większą uwagę niż tradycyjne ulotki lub kupony rabatowe.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.