Artykuł sponsorowany

Na czym polega badanie pola widzenia?

Na czym polega badanie pola widzenia?
Badanie pola widzenia, nazywane fachowo perymetrią, należy do podstawowych testów diagnostycznych w okulistyce. Perymetria umożliwia wykrycie ewentualnych ubytków w polu widzenia pacjenta, co jest przydatne w diagnozowaniu jaskry i innych chorób oczu, ale nie tylko. Nieprawidłowe pole widzenia może też świadczyć o schorzeniach nerwu wzrokowego, nadciśnieniu, a nawet występowaniu guzów wewnątrzczaszkowych.

Kiedy wykonuje się badanie pola widzenia?

Głównym wskazaniem do wykonania perymetrii jest podejrzenie jaskry. Badanie pola widzenia pomaga też w diagnostyce chorób siatkówki i nerwu wzrokowego, rozmaitych schorzeń neurologicznych, bólu głowy o nieznanym pochodzeniu. Wykonuje się je także przy małej ostrości widzenia towarzyszącej nadciśnieniu. Perymetria jest więc wskazana przede wszystkim u osób, które nie widzą części obrazu patrząc przed siebie i aby uzyskać pełen obraz otoczenia są zmuszone do obrócenia głowy. Prawidłowy wynik badania pola widzenia jest potwierdzeniem właściwego funkcjonowania siatkówki oka i nerwu wzrokowego. Wynik nieprawidłowy jest natomiast podstawą do prowadzenia dalszej diagnostyki.

Na czym polega perymetria?

Badanie pola widzenia nie wymaga od pacjenta żadnych wcześniejszych przygotowań, jednak jego wykonanie powinno być poprzedzone oceną ostrości wzroku. Ponieważ perymetrię wykonuje się z odległości ok. 30 cm, niektórzy pacjenci w trakcie badania powinni korzystać z okularów. Podczas perymetrii pacjent zajmuje miejsce przy profesjonalnym aparacie, nazywanym polomierzem. Badanie wykonuje się osobno dla każdego oka, toteż w jego czasie pacjent patrzy na ekran najpierw prawym, potem lewym okiem (lub odwrotnie). Kiedy pacjent dostrzega wyświetlający się na ekranie sygnał, sygnalizuje to słownie lub przez przyciśnięcie guzika. Na tej podstawie kom puter polomierza tworzy dokładną mapę pola widzenia osoby badanej. Obecnie korzysta się z dwóch metod badania pola widzenia: statycznej i dynamicznej. W perymetrii statycznej sygnał świetlny pojawia się i znika, natomiast przy metodzie dynamicznej – punkt się przemieszcza. Choć badanie nie jest bolesne i trwa stosunkowo krótko (od 10 do 15 minut), kluczową kwestią jest dobra komunikacja pacjenta z lekarzem okulistą. Oznacza to, że osoba badana musi być maksymalnie skupiona na poleceniach wydawanych przez okulistę i szybko reagować na pojawiające się sygnały. W nowoczesnych gabinetach okulistycznych korzysta się z polomierzy wyposażonych w przycisk komunikacyjny, dzięki któremu pacjent może znacznie łatwiej i szybciej reagować na wyświetlający się sygnał. Polomierz Oculus Centerfield II dostępny w ofercie firmy Poland Optical daje możliwość wykonania perymetrii w obu metodach, zależnie od potrzeb danego pacjenta. Co więcej, to samo urządzenie pozwala na wykonanie badania „blue on yellow”. Wysokiej jakości sprzęt okulistyczny to obok umiejętności lekarza najważniejszy czynnik, wpływający na wiarygodność wyników badań wzroku. Zaawansowane technologicznie rozwiązania nie tylko zwiększają komfort pacjentów, ale też znacznie ułatwiają prowadzenie badań i interpretację ich wyników.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.