Artykuł sponsorowany

Na czym polega kontraktacja?

Na czym polega kontraktacja?
Umowa kontraktacji, potocznie nazywana kontraktacją to jedna z umów cywilnoprawnych, której stronami jest producent rolny oraz kontraktujący – czyli osoba, przedsiębiorstwo lub instytucja będący odbiorcami wytwarzanych przez producenta towarów. Zawieranie tego typu umów było szczególnie popularne w Polsce w poprzednim ustroju politycznym, jednak i dziś nie straciło na znaczeniu. Na czym polega kontraktacja i jakie korzyści może przynieść?

Czym jest umowa kontraktacyjna?

Jak zostało powiedziane we wstępie, umowa kontraktacyjna to rodzaj umowy cywilnoprawnej, zawieranej między producentem rolnym a bezpośrednim odbiorcą jego plonów. Istotą umowy jest dwustronne zobowiązanie się współpracy w wyznaczonym okresie. Producent zobowiązany jest do wytworzenia określonej ilości plonów konkretnego rodzaju – zbóż, warzyw, owoców – natomiast kontraktujący do przyjęcia tych produktów po ustalonej cenie. W umowie zawarte mogą być również szczególne przepisy, określające inne obowiązki stron, np. zapewnienie przez kontraktującego wsparcia technicznego lub finansowego producentowi. Producentem w umowie kontraktacyjnej może być osoba fizyczna, prawna, jednostka organizacyjna nieposiadający osobowości prawnej, bądź też grupa producentów lub związek takich grup. Kontraktującym może być z kolei osoba fizyczna, prawa lub jednostka organizująca nieposiadający osobowości prawnej. Jedną z firm, która oferują zawarcie umowy kontraktacyjnej jest przedsiębiorstwo Agronas.

Co można zyskać dzięki umowie kontraktacyjnej?

Kontraktacja to rozwiązanie korzystne dla obu zawierających ją stron. Rolnik, czyli producent zyskuje dzięki niej pewność, że w zbliżającym się sezonie będzie w stanie sprzedać swoje plony. Jest to istotne szczególnie w sytuacji, kiedy na dany produkt nie ma zbyt dużego popytu – producenci nie posiadający stałego punktu zbytu są wtedy stratni, ponieważ nie mogą pozbyć się swoich plonów. Inną korzyścią płynącą z zawarcia umowy kontraktacyjnej jest dla rolnika wspomniana możliwość skorzystania z dodatkowej pomocy ze strony kontraktującego. Kontraktujący w zamian zyskuje stałe źródło towaru, który może dalej sprzedać. Jednak umowa kontraktacyjna to nie tylko korzyści, ale również obowiązki. Dla rolnika takim obowiązkiem jest konieczność dostarczenia przewidzianej umową ilości towaru danego rodzaju – wyjątkiem są jedynie sytuacje, kiedy w wyniku okoliczności niezależnych (np. katastrofy naturalnej – powodzi, suszy, etc), rolnik nie będzie w stanie dopełnić swojego zobowiązania. Z kolei obowiązkiem kontraktującego jest przyjęcie zakontraktowanego towaru niezależnie od aktualnej sytuacji rynkowej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.