Rodzaje zdalnie sterowanych modeli jeżdżących
Jak to działa?
Jeżdżące modele RC są wyposażone w nadajnik, odbiornik dwukanałowy oraz mechanizmy wykonawcze (serwomechanizmy, regulatory napięcia itp.), które tworzą układ zdalnego sterowania. Dzięki niemu osoba sterująca pojazdem może kontrolować jego zachowanie – kierunek jazdy oraz moc silnika. Komunikacja między nadajnikiem a odbiornikiem odbywa się poprzez fale elektromagnetyczne. Cały proces polega na tym, że w nadajniku ruch drążka sterowego przetworzony zostaje na odpowiedni sygnał, który odbierany jest przez znajdujący się w modelu odbiornik i przekazywany dalej do mechanizmów wykonawczych. Warto pamiętać, że liczba różnych czynności, które można kontrolować za pomocą aparatury (nadajnika i odbiornika) jest ilością jej kanałów.Jakie są rodzaje zdalnie sterowanych modeli jeżdżących?
Modele RC można podzielić na dwa główne rodzaje – samochody torowe lub wyścigowe oraz samochody terenowe. Te pierwsze są przeznaczone do jazdy na asfalcie lub specjalnie przygotowanym torze wyścigowym. Mają one gładkie opony, niskie zawieszenie, bardzo dobrze prowadzą się w ciasnych zakrętach i są dosyć szybkie. Do samochodów terenowych zalicza się pojazdy mogące jeździć po różnorodnych nawierzchniach, nawet na asfalcie. Dzieli się je na kilka specjalistycznych podkategorii – wyjaśnia ekspert Składnicy Modelarskiej, która oferuje m.in. samochody zdalnie sterowane spalinowe i elektryczne, samoloty RC, drony, łodzie RC oraz helikoptery RC.Wśród samochodów terenowych wyróżnia się takie pojazdy, jak: crawler – przeznaczony do jazdy po najtrudniejszym terenie, nawet po poukładanych w specjalną trasę kamieniach; crawler posiada sztywną oś pomiędzy kołami oraz duży skok amortyzatorów pozwalający na ogromną artykulację, która objawia się podniesieniem jednego koła bardzo wysoko przy kontakcie z podłożem wszystkich pozostałych w tym samym czasie; istnieją również konstrukcje ekstremalne, które posiadają obie osie skrętne osobno sterowane – są one jednak bardzo wolne i nie zeskoczą nawet z krawężnika; buggy – model najczęściej spotykany na terenowym torze, który posiada nawierzchnię z gliny lub innej ziemi, a elementem trasy są różne wybicia oraz lądowania; buggy ma nieduży skok zawieszenia, ale dobrze trzyma się w zakrętach i jest mniej wywrotny; monster – pojazd z największymi kołami, dużym skokiem zawieszenia oraz wysokim środkiem ciężkości; coraz mniej używany – popularność tego rodzaju konstrukcji przesunęła się w kierunku innych modeli; truggy – można pokusić się o stwierdzenie, że jest to skrzyżowanie dwóch poprzednio przedstawionych modeli; truggy posiada większe koła, ale jednocześnie szeroko rozstawione, co w połączeniu z niższym środkiem ciężkości gwarantuje mniejszą wywrotność; trial – wiernie odzwierciedla pod względem wyglądu prawdziwe pierwowzory w postaci Jeepa lub Land Rovera; w przypadku tego pojazdu skoki zawieszenia są mniejsze, a jego maksymalna szybkość jest porównywalna do szybkiego marszu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana