Szkolenia sposobem na rozwiązywanie konfliktów w zespole
Zgrany zespół to taki, w którym komunikacja przebiega płynnie, a osobiste urazy czy niechęć nie wpływają na realizację wspólnych celów. Co więcej – różnice zdań między współpracownikami służą do wypracowywania nowych rozwiązań, nowych jakości – mówi ekspert z firmy Vademecum. W praktyce osiągnięcie takiego stanu w dowolnej grupie, nie tylko pracowników, jest bardzo trudne i wymaga nie tylko dobrej woli, ale także doskonale wykształconych umiejętności miękkich.
Jak zbudować zgrany i skuteczny zespół?
Zbudowanie zupełnie jednomyślnego zespołu, którego wszyscy członkowie cechowaliby się podobnym temperamentem i sposobem myślenia jest nie tylko mało prawdopodobne, ale też niekoniecznie korzystne. Przecież właśnie dzięki różnorodności osób, które tworzą team, możliwa jest innowacyjność, tylko dzięki niej kiełkuje kreatywność. Dlatego dobry lider z jednej strony powinien zachęcać członków swojego zespołu do podejmowania inicjatywy, z drugiej zaś kierować całym zespołem tak, by wszystkie osoby zaangażowane w projekt czuły się traktowane w sposób sprawiedliwy, a praca przebiegała sprawnie i przynosiła zamierzone efekty.Jak zażegnać konflikt w zespole?
U źródeł konfliktów niemal zawsze leżą emocje. Chociaż większość pracowników uważa, że kierowanie się emocjami w pracy jest nieprofesjonalne, mało kto potrafi w pełni nad nimi zapanować. Tego, w jaki sposób zachować się w sytuacji stresu w obliczu konfliktu nie uczono nas w szkole, a szkoda – ponieważ wielu spięć i niesnasek można uniknąć, korzystając z prostych technik, które znacznie ułatwiają komunikację i znajdowanie kompromisów. Jednak na naukę nigdy nie jest za późno. Przede wszystkim kierownicy i liderzy powinni korzystać z możliwości, jakie dają profesjonalne szkolenia z zarządzania zespołem . Zajęcia tego typu prowadzone są przez doświadczonych psychologów i trenerów w formie warsztatowej. Uczestnicy szkolenia zdobywają więc nie tylko teoretyczną wiedzę na temat problemów pojawiających się w komunikacji międzyludzkiej, ale też poznają techniki umożliwiające radzenie sobie z sytuacją trudną lub konfliktową. W praktyce oznacza to, że uczestnicy szkolenia zyskują narzędzia, umożliwiające nie tylko zażegnanie istniejących już konfliktów, ale szybkie rozpoznawanie sytuacji zagrożenia ich powstaniem i odpowiednio wczesne reagowanie. Dobrze przygotowany kierownik będzie potrafił m.in. rozwiązać problem braku przekazywania sobie ważnych informacji między pracownikami czy odpowiednio zachować się w sytuacjach otwartego ataku słownego ze strony pracownika na forum zespołu.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana